Techniekdag kan beroepskeuze beïnvloeden

Thoolse Bode, 24-11-2010, door JOSIEN MATHLENER

‘Een dag als de Thoolse Techniekdag kan mijn beroepskeuze beïnvloeden’

THOLEN - Stilzitten was er voor aanstaande brugpiepers vorige week donderdag niet bij op de Thoolse Techniekdag. De bovenbouwers van alle Thoolse basisscholen lieten hun handen wapperen. Ze fabriceerden onder andere een windmolen en pennenhouder.

Als vliegen op stroop stortten de basisscholieren zich in sport- en gemeenschapcentrum Meulvliet en in het Westerpoort en Calvijn College op de technische uitdagingen die zij kregen aangeboden. Thoolse technische bedrijven lieten samen met de twee vmbo-scholen in Tholen de bovenbouwers kennismaken met verschillende disciplines uit de techniekbranche; bouw-, hout-, installatie-, metaal- en elektrotechniek. De scholen bundelden hun krachten samen door gezamenlijk aan een werkstuk te werken. Het eindresultaat was een houten gezicht in een ruitmodel met led verlichte ogen die gaan branden zodra de uit twee delen bestaande metalen oren tegen elkaar aan worden gedrukt. “We hopen over zo’n vier á vijf jaar de leerlingen binnen onze bedrijven terug te gaan zien”, aldus Ad van Treijen van een Thools installatiebedrijf. “Via de Thoolse Techniekdag willen we de jeugd meer enthousiast maken voor de technische sector en motiveren om hier een baan in te zoeken. Op dit moment is het nog te vroeg om te zeggen of het vruchten afwerpt. Misschien zien we aan het einde van dit schooljaar tieners aankloppen voor een stageplaats.”ProefkonijnVanuit de Thoolse Techniekdag is de vereniging Technet Tholen ontstaan. “Thoolse technische bedrijven en de Thoolse vmbo-scholen zijn hierin verenigd”, licht voorzitter Wim Dominicus toe. “De scholen zien graag hun technische opleidingen gevuld en de bedrijven willen vakmensen. Waar begin je dan? Bij de basisscholieren.” Technet Tholen biedt technieklessen aan op de basisscholen met ondersteuning van de vmbo-scholen en het Thoolse bedrijfsleven. Ter Tolne en De Veste in Tholen en de School met de Bijbel in Sint-Annaland vormen al enige tijd proefkonijnen waar technieklessen aan worden gegeven. “De lessen bestaan uit een voorbereiding, een les binnen het bedrijf en de uitwerking”, legt Oscar Huiskamp, leerkracht van Ter Tolne, uit. Door de kinderen op jonge leeftijd techniek in de praktijk techniek te laten ervaren, bestaat de kans dat zij zullen kiezen voor een technische opleiding en technisch beroep.

Leerzaam

Naast het vervaardigen van multitechnische creaties, testten de bovenbouwers hun inzicht met precisiezagen en hun vaardigheid met het schaven van de langste houtkrul en het in hout slaan van spijkers. Toch vond de 11-jarige Joëlle van Nispen van Ter Tolne het maken van de windmolen het leukste. Zij was verrast dat techniek echt leuk kan zijn. “Enerzijds dat ik het al, anderzijds had ik het idee dat het saai zou zijn.” Joëlle gaat voor een beroep dat in het verlengde ligt van techniek. “Ik wil binnenhuisarchitect worden.” Groepsgenoot Salma Tihny (12) staat wel open voor een primair technisch beroep. “Een dag als de Thoolse Techniekdag zou mijn beroepskeuze best kunnen beïnvloeden. Het is heel leerzaam en de techniek lijkt me ook wel wat, al weet ik nog niet wat ik zou willen doen. Eigenlijk vind ik alles wat ik vandaag tegenkwam leuk, al had ik niet verwacht dat het windmolentje ook echt zou draaien.” In de avonduren konden ouders en overige belangstellenden zien waarmee de jeugd overdag bezig was geweest en waar de techniek voor staat.